Administrator baza de date

Administratorii de baze de date sunt responsabili de folosirea, pastrarea si dezvoltarea intr-un mod precis si sigur a datelor de baze computerizate intr-o mare varietate de organizatii ale sectorului public si privat.

Administratorii bazelor de date planifica, scriu si au grija de un sistem computerizat de baze de date, astfel incat persoanele care au nevoie sa pot obtine informatiile necesare la momentul potrivit. Responsabilitatile postului variaza in functie de sectorul de angajare, dar de obicei includ urmatoarele: lucrul cu programe de baze de date pentru a gasi modalitati de a depozita, organiza si administra datele, rezolvarea problemelor ce pot surveni, actualizarea datelor, asistarea la realizarea design-ului si la dezvoltarea bazei de date, proiectarea procedurilor de intretinere si punerea acestora in functiune, verificarea bazelor de date pentru ca acestea sa indeplineasca cerintele utilizatorilor, mentinerea relatiei cu programatorii, personalul operational, managerii de proiecte IT si alti reprezentanti ai personalului tehnic, administrarea securitatii/integritatii bazei de date si a procedurilor de backup, implementarea masurilor de siguranta, definirea obiectivelor prin consultarea personalului de la toate nivelele, redactarea rapoartelor, a documentatiei si a manualelor de operare, testarea si modificarea bazelor de date pentru a se asigura ca acestea functioneaza in mod corect, instruirea personalului, oferirea de suport si feedback acestora, redactarea planurilor de recuperare in caz de dezastre, arhivarea datelor.

Acest post poate implica respectarea unor termene limita stricte si, atunci cand este necesar, un program lung. Profesionistii IT care lucreaza in acest domeniu pot fi chemati pentru ture de noapte sau in timpul weekend-urilor.

Angajatorii tipici ai administratorilor de baze de date sunt: organizatiile financiare, companiile de IT, fimele de consultanta in gestiune, companiile de software, universitatile si institutiile academice, spitalele, autoritatile locale, guvernele centrale, organizatiile de caritate, orice organizatie care detine multe informatii si date.

Gestiunea datelor si pastrarea acestora este focala pentru multe organizatii de afaceri. Posturile libere sunt mediatizate online – de catre angajatori si pe site-urile de informatica care cauta personal – precum si de agentiile de recrutare si serviciile de cariera.

Calificari si instruire. Exista modalitati de a profesa in domeniu atat pentru cei care parasesc studiile, cat si pentru absolventi.

Este posibil sa incepi o cariera in domeniu cu o diploma in orice subiect. Cu toate acestea, o calificare intr-un subiect adecvat, precum informatica, inginerie de software, inginerie electronica sau matematica poate fi avantajoasa. Pentru absolventii fara calificari relevante sau experienta, o calificare postuniversitara in informatica sau cercetare operationala este benefica.

Experienta anterioara este adesea necesara, si poate fi obtina prin stagiaturile de vara, sau prin plasarea in industrii legate de tehnologie.

Aptitudinile cheie pentru administratorii de baze de date sunt rabdarea, atentia meticuloasa la detalii, o abordare logica a sarcinilor, abilitatea de a prioritiza responsabilitatile, capacitatea de a rezolva probleme, de a organiza, aptitudinile interpersonale si de comunicare, familiaritatea cu sistemele de operare computerizate si cu tehnologia bazelor de date.